Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

2019.04.18. 08:50
Ajánlom
Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 

Úgy tudom, véletlenül találtál rá Marisra és történetére, amikor Eta azzal dicsekedett, hogy szolgálót tart.

A filmművészetire akartam csinálni egy kisfilmet, és semmit nem tudtam a hátterükről, csak annyit, hogy Maris Etáéknál szolgál, alá-fölé rendeltségi viszonyban állnak, de azt nem tudtam, hogy nem kap fizetést.

Naivan érkeztem oda azzal a kéréssel, hogy hadd forgassak pár napot Marisról úgy, hogy csak az ő arcát látjuk.

Elmondtam, hogy ez egy felvételi a suliba. Gyanútlan voltam, és ők is azok voltak, mivel nem tudtam semmit.

Nehéz volt őket rábeszélni, hogy forgathass?

Viszonylag könnyen megengedték, mert semmi rosszat nem akartam. Megmondtam Etának, hogy soha nem akarok más arcot mutatni, csak Marisét. Figyelem, ahogy mosogat, dolgozik. Pár napra odamehettem.

Ezalatt árulta el nekem Maris, hogy nem kap fizetést, és közben elküldik még dolgozni is egy gyárba, a pénzt pedig le kell adnia.

Ez volt az első olyan jel, ami gyanússá vált, és emiatt kértem még több forgatási napot.

Én sem ismertem fel rögtön, csak hosszú idő után, hogy ez a helyzet súlyos. Az elején nem osztotta meg velem, hogy elnyomják. Emlegette, hogy van egy munkásszálló, és majd elmegy oda, de ez csak ábránd volt. Kiderült, hogy ez nem ilyen egyszerű. Az elején nem mondta, hogy őt majd keresik, és el kell bújni. Szégyellte, félt, hogy őt okolják, ezért nem szólt senkinek. Elég magas az áldozathibáztatás.

Még mindig megkérdezik a film után is, hogy miért nem ment el. Van, hogy erre azt mondom, azért, mert elvették a személyi igazolványát. Ez egy kézzelfogható dolog.

Akkor megértik. Nehéz empatikusnak lenni egy olyan helyzetben, amiben még nem voltunk.

Etáék nem gördítettek akadályt a további forgatás elé?

Nem érezték azt, hogy ez probléma lenne. Egy idő után pénzt is kértek tőlem, hogy forgathassak. Soha nem akartam az arcukat felvenni vagy erre rábeszélni őket. Ilyen szempontból nem volt köztünk konfliktus. Végig, amíg forgattam, egyedül voltam. Etának nem adtam ki soha azokat a titkokat, amiket Maris nekem elmondott. Ezek mind hozzásegítettek ahhoz, hogy ennyi ideig ott tudtam forgatni.

TuzaRitterBernadett-140601.jpg

Tuza Ritter Bernadett (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

Hogy nőtt a vizsgafilm egész estésre?

Közben bennem megfogalmazódott egy lehetséges forgatókönyv, egy lehetséges történet, de hogy Maris ezt meglépi, vagy sem, azt nem tudtam előre.

Lelkileg nagyon hasonlóan van behuzalozva a szituáció, mint amikor valakit a párja, családtagja bánt.

Pontosan. Abból is nagyon nehéz kilépni, nemhogy egy ilyen szituációból.

A vetítések kapcsán is sokan megkérdezték, hogy Maris miért nem ment el, nyitva volt az ajtó. De ez nem ezen múlik. Az alatt a pár év alatt teljesen tönkretesznek testileg-lelkileg.

Azt gondolod, hogy ha nem tudsz valakibe belekapaszkodni, akkor ebből az életben nem állsz föl. Ahhoz, hogy a komplett életét megváltoztassa, erő kellett, és az, hogy ne érezze egyedül magát. Ugyanúgy sokáig dilemmázik az ember egy kapcsolat esetén, hiába rossz neki. Akár egy munkahelyváltásnál is nehezen hozzuk meg a döntést, pedig minket senki nem kényszerít arra, hogy maradjunk.

Magadnak hol húztad meg a határt?

Egy alapvető dolog meghatározta, hogy mit teszek, és mit nem:

nem akartam megmondani neki, mit csináljon. Azt szerettem volna, hogy szabadon dönthessen.

Ki vagyok én, hogy azt mondjam, márpedig most elmegyünk? Ez iszonyatos felelősség. Nem akartam bajba sodorni sem. Nem dönthetett szabadon évek óta, és olyan fontos lenne, hogy saját maga hozza meg ezt a döntést. Már csak azért is, mert nagyon nagy a visszaesési ráta. Hiába válnak szabaddá, nem erősödnek meg annyira, hogy szabadok is maradjanak. Azt akartam, hogy ő ebben megerősödjön. Emiatt úgy döntöttem, csak abban támogatom, hogy elkezdjen hinni magában. Hogy szeretetre méltó ember, hogy szabadnak született, hogy jó életre méltó. Az elején leszögeztem, ha azt akarja, hogy ne forgassak, azonnal lerakom a kamerát. Azt akartam, hogy ő irányítsa a saját életét.

Próbáltak utánanyúlni?

A szökés után, úgy tudom, hogy két hónapig keresték.

Mondtam, hogy nem tudom, hol van. Most már a film annyira bekerült a köztudatba, hogy a nyilvánosság védi őt.

Egy_no_fogsagban3-140502.png

Egy nő fogságban (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

Mi az, amit mi tehetünk? Lehet-e bármit segíteni, ha nem is Marisnak, de a hasonló helyzetben lévő embereknek?

A filmbemutató kapcsán indítunk egy információs kampányt is. A honlapunkon olvashatóak információk arról, hogyan lehet felismerni az áldozatot, ki válhat azzá, ki az elkövető. Másrészt hogy hova lehet fordulni. A kríziskezelő központban hangsúlyozták, hogy az áldozatok, ha telefonálnak, kellő információt kell hogy adjanak. Mondják el pontosan, hogy milyen helyzetben vannak. Ez sokat segítene ugyanis a felismerésben, hogy milyen típusú segítségre szorulnak.

Létrehoztunk egy Szabad élet nevű Facebook-oldalt, ahol privát üzenetben közvetlenül be lehet jelenteni ilyen eseteket. Az oldal mögött szakemberek állnak, akik az emberkereskedelem áldozataival, illetve az ő elhelyezésükkel foglalkoznak.

Létrehoztunk egy adományszámot is egy alapítvánnyal. A cél az, hogy minél több áldozatot tudjunk tájékoztatni arról, hogy van segítség, és pontosan hol. Erre szeretnénk információs füzeteket készíteni és szétszórni az országban, illetve létrehozni egy online bejelentési lehetőséget. Ezekhez adomány szükséges. Attól függ, mennyi pénz gyűlik össze, hogy létre lehet-e hozni egy védett házat.

A hatóságok sincsenek felkészülve. A meglévő kategóriák közé esik ez a téma…

Az a „gond”, hogy nincs fizikailag bezárva. Innentől a saját vallomásán múlik, hogy ő azt mondja, meg volt félemlítve, és bántalmazva volt.

De ha a rendőrség odamegy, akkor nem fog tudni mit csinálni. Az áldozat soha nem fogja a fogvatartói előtt azt mondani, hogy „Igen, engem itt bántanak”, mert tudják azt, hogy a rendőrség elsétál, és őt itt agyonverik. Ezért fontos, hogy az áldozat merjen segítséget kérni. Ne kelljen elmenni orvosi látleletért, mert erre nincs lehetősége. Van egy útvonala, azon közlekedhet, és nem késhet. Ha az áldozat ráébredne, hogy ő áldozat, van segítség, van hova menni – Maris attól félt, hogy hajléktalan lesz, és az utcán megtalálják –, ha minderről lehetne őket tájékoztatni, akkor talán nagyobb arányban mernének egy ilyen helyzetből kilépni.

Egy nő fogságban
Bemutató dátuma: 2019. április 18.
magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2017
(Forgalmazó: ELF Pictures)

FELHIVAS-140501.jpg

Felhívás (Fotó/Forrás: ELF Pictures)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál józsefváros

A Vuk karakterei színesítik egy józsefvárosi ház tűzfalát

Elkészült kedden az óriás festmény a Józsefvárosban található Baross utca 109. szám alatti ház tűzfalán, a képen a Vuk című rajzfilm karakterei láthatók - közölte a Színes Város Csoport.
Vizuál hír

"Vidám munka volt" – Befejeződött Enyedi Ildikó új filmjének forgatása

A feleségem története című filmet ötvenhét napig forgatták egy nemzetközi stábbal, és a több hónapos utómunka első fázisaként megkezdődött a vágás.
Vizuál Film

Tallinban is bemutatják a magyar komolyzenei #metoo-filmet

Az észak-európai A-kategóriás filmfesztiválon is bemutatják Nagy Zoltán első játékfimjét, a Szép csendbent, amely egy zaklató karmester és áldozatának története. A film hazai mozikban november 14-től látható.
Vizuál hír

Látványtervezői díj a Valannak

A Valan – Az angyalok völgye című film látványtervezője, Damokos Csaba az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon a kategória megosztott második díját nyerte el.
Vizuál mti

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.