Tánc

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

2019.06.06. 13:55
Ajánlom
Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.

Videósorozatunk hetente két alkalommal, kedden és csütörtökön jelentkezik új részekkel, amelyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit.

Nézze meg a legújabb részt itt:

Artman

A fogyatékkal élők művészeti integrációjáért 2018-ban, a Lábán-díj történetében először különdíjat is átadtak, amelyet az ArtMan Egyesület kapott. Az alkotói munka akadálymentes akkor is, ha a minket körülvevő világ nem az. A mozgás, az alkotói tér, a kreativitás határtalansága, a művészet gyógyít – nemcsak alkotót, hanem befogadót is. Közös alkotói tér létrehozása a tánc és a terápia eszközeivel, értékeink és sérüléseink mentén az elfogadóbb társadalomért – ez az ArtMan Egyesület missziója. 2005-ben alakultak (betagozódott hozzájuk a Tánceánia) azzal a törekvéssel, hogy új bázisa legyenek a társadalommal folytatott kulturális és szociális párbeszédnek, a sérültek társadalmi integrációjának.

Artmanestfoto201803061-112113.jpg

Artman Egyesület (Fotó/Forrás: Fidelio)

Szakmai munkájukban és színpadi előadásaikban a kortárs tánc módszereire építenek. Magyarországon egyedülállóan vonják be a legsúlyosabban sérült csoportokat is. Az elmúlt két évtizedben a hazai és a nemzetközi művészvilág több jeles képviselőjével működtek együtt. Hat éve rendszeresen fellépnek a Trafó Kortárs Művészetek Házában. Darabjaik egyik visszatérő központi témája a sérülékenység. „A táncosok szerint inkább színház, amit csinálunk, a színházasok szerint inkább tánc, a terapeuták szerint művészet, a művészek szerint terápia. Ez a sokféle aspektus mind benne van a munkánkban, csak időnként az egyik irányba szándékoltan eltolódik a hangsúly” – mondja Farkas Dorka koreográfus, az egyesület elnökségi tagja, aki a vezetőségben együtt dolgozik Kopeczny Katával és Kálmán Ferenccel. Az ArtMan azt igyekszik megmutatni, hogy

„egy a világunk, ahol mindannyian élünk: épek és fogyatékosok, fogyatékos épek és ép fogyatékosok, és az akadálymentesítésre nemcsak fizikálisan, hanem a fejekben, lelkekben is szükség van. A tánc pedig mindenkié!”

(Molnár Barbara)

Hód Adrienn

Hód Adrienn

Hód Adrienn (Fotó/Forrás: Hamarits Zsolt)

Hód Adrienn az egyik legszikárabb alkotó a hazai táncszakmában, aki kegyetlenül irt mindent, ami a felszínesség gyanúját kelti. A Hodworks előadásai velőig hatolnak. A lemeztelenítés – ami szó szerint is igaz rájuk – gyenge kifejezés arra, amit csinálnak.

Olykor az a gyanúja a nézőnek, hogy ha tehetnék, elevenen kifiléznék az embert a színpadon. Ha fizikailag nem is, szimbolikusan mindenképp végrehajtják ezt, az emberi lényegre kérdeznek rá,

leszámolva a szépelgés és a látszatvalóság minden elképzelhető módjával. Látszólag nagyon modern és progresszív az, amit csinálnak, valójában azonban nagyon is ősi: egészen az ókori Saturnaliaünnepekig nyúlik vissza ez a szemlélet, amire az ösztönvilág felszínre hozása, a társadalmi szerepek gúnyos kifigurázása, a nemi szerepek gátlástalan kiforgatása jellemző. Hogy erre mekkora szükség van formalitásokkal teli világunkban, azt hazai és külföldi sikereik sora bizonyítja. Előadásaikat három alkalommal válogatták be az európai tánchálózat Aerowaves programjába, és négyszer hozták el a kortárs táncelőadásoknak szóló Lábán Rudolf-díjat, a Basse Danse (2011), a Pirkad (2014), a Grace (2017) után 2018-ban a Szólók című előadással. Az előadásról írott laudációjában Artner Szilvia Sisso így fogalmazott: „A kiűzetés történetét adja elő a Hodworks repülő cirkusza. (…) Olyan fülledt és giccses az egész, hogy az már szinte kozmológia, de egyébként is teljesen elveszíthetjük a hétköznapi tájékozódási pontjainkat, és az idő is végtelenné válik – minden szóló minden szereplője a saját időnkben lüktet, él tovább.” Hód Adrienn és a Hodworks munkája azért is megkerülhetetlen, mert – különös tekintettel az Angelus Iván vezette Budapest Kortárs Főiskola bizonytalan helyzetére – egyre kevesebben vannak, akik hadműveletet folytatnak a művészi és személyes autonómia megőrzéséért. (Szász Emese)

Ha kíváncsi a Fidelio további videóira, és szeretne elsőként értesülni az új részekről, iratkozzon fel YouTube csatornánkra ide kattintva>>>

Lelki akadálymentesítés tánccal

Kapcsolódó

Lelki akadálymentesítés tánccal

A mozgásterápiával és művészettel foglalkozó Artman Egyesület március elején két kortárs táncelőadással mutatkozott be a Trafóban, amiben sérült és ép előadók is színpadra léptek. Április 8-án a szakmai munkájukba betekintést engedő, egész napos programmal várnak mindenkit ugyanitt. Farkas Dorkával és Kopeczny Katával, az egyesület elnökségi tagjaival beszélgettünk.

Hód Adrienn:

Hód Adrienn: "Mi nem a szexualitást provokáljuk"

A Hodworkstől már megszokhattuk, hogy gátlástalanul kitárulkoznak a színpadon, hogy az emberi lét szélsőségeiről beszéljenek. Valószínűleg ezt az energiát érezte a külföldi szakma is, amikor három alkalommal is bekerültek a legjobb kortárs táncelőadásokat felvonultató Aerowaves Spring Forward fesztiválra. Új bemutatójuk, a Grace című előadás a korábbi darabokéhoz hasonló őszinteséget ígér. Az előadás január 21-én és 22-én 19 órától látható a MU Színházban.

Sorozatunk előző részei

Programkereső

Legolvasottabb

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Tánc ajánló

Tánc, románc és csipkés ármányok – Élő történelem a Pesti Vigadóban

Az új évben tematikus épülettörténeti sétákkal várja látogatóit a Pesti Vigadó. A januári idegenvezetés „Báli szokások a Pesti Vigadóban” tematika alapján épül fel.
Tánc videó

Queen sztepp cipőben – VIDEÓ

Michael és Matthew Gardiner – vagy ismertebb nevükön a Gardiner fivérek – néhány éve azzal szereztek maguknak hírnevet, hogy popslágereken keresztül népszerűsítették a sztepptáncot. Legújabb videójukban a Queen Another one bites the dust című klasszikusára táncolnak Galway egyik autóútján.
Tánc hír

Aki a legtöbbet tette az innovatív tánckultúráért - Szabó György kapta a 2021. év Eck Imre-díját

Szabó Györgynek, a Trafó Kortárs Művészetek Háza menedzser-igazgatójának ítélte oda az Eck Imre-díjat az Eck Imre Közalapítvány kuratóriuma. A kitüntetést Eck Júlia kuratóriumi elnök és Péterffy Attila, Pécs Megyei Jogú Város polgármestere adták át.
Tánc hír

Az internetre költözik a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivál

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált. Az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától, Facebook-oldalukon táncfilmeket vetítenek.