Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

2019.12.14. 14:25
Ajánlom
A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.

Nem először tapasztaltam, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar összeszokottsága milyen nagyszerű Mozart-előadásokat eredményez. Ahogy Takács-Nagy Gábor mozdulataiban, úgy a zenekar játékában is erős gesztusok éltek az Esz-dúr szimfóniában (K543). A darab bombasztikus nyitódarabja annak a ciklusnak, amelyet a 40. és 41. szimfóniával alkot, és szemtelen energiája a székhez szögezi a hallgatóját. Mozart megdolgozott a figyelemért abban a korban, amikor a zenét nem jólnevelt koncertlátogatóknak írták a zeneszerzők, és

annyi ötlettel pakolta tele a ¾-es Allegrót, hogy az ember alig győz csupa fül lenni.

A kamarazenekar egyetlen egészként lélegző vonóskara különösen az Andantéban domborított, a Menüettben pedig a fúvóskar ízes karaktereire figyeltem fel. Az egész szimfóniát rendkívül átgondoltan irányította a karmester. Legyenek akár énekesek, akár zongoristák vagy vonósok, a Mozart-interpretátorok gyakran elmondják, hogy a bécsi mester zenéjében nem lehet semmit eltussolni, mert mindent kristálytisztán hallani. A negyedik tétel moto perpetuo sodrásában minden szólamból főszereplő válhat egy-egy frázisra, s így különösen üdítő volt, hogy az üstdobos is féktelen erővel csapott a bőrre.

79090085_10157683771759098_5980449790234722304_o-173342.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek, pedig notórius visszalépő. Ő és Eduardo Hubert néhány éve zongoráznak együtt, lévén mindketten a hetvenes éveikben, amolyan nyugdíjas tempóban. Csakhogy míg vannak, akiket legszívesebben nyugdíjba küldene a közönsége,

őket élvezet figyelni, ahogy öregkori szemlélődésüket végzik. Lazaságuk arra tanít, milyen tét nélkül zenélgetni, felfedezni.

A Debussy-átiratában megszólaló Schumann-darab, a Hat tanulmány pedálzongorára például igazi ritkaság, és kontemplatív, ihletett, szelíd energiája nyomán nem a koncerttermek sikerhajhász szereplője. Inkább szobazene, amelyen nem ront a pontatlan lapozás vagy a kották körülményes rendezgetése. A Schumann-mű mintha előhangja lett volna a koncentráltabb, jobban szerkesztett Faun délutánjának, amelyet hallva az ember fogalmat alkothatott arról, milyen bátor és vizionárius alkotásként hatott ez a zenedarab a századelő művészszalonjaiban. A két művész a színpadon való körülményes kódorgással fogadta a lelkes tapsot, majd ráadást játszottak. Két Piazzola-darabot, a Libertangót és az Obliviont, s előbbi alapján mosolyogva állapítottam meg: egy bizonyos életkor után az ember tangó közben is képes elrévedezni.

79458358_10157683771084098_5761791446122233856_o-173343.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

A második részt Mozart G-dúr szimfóniája (K318) nyitotta, amely hét-nyolc perces hosszúsága folytán inkább csak sinfonia. De micsoda élet volt ebben is! Noha nem tudtam elvonatkoztatni a karmester személyétől, Takács-Nagy Gábor erőteljes mozdulatai, lelkes irányítása inkább közelebb vitt Mozarthoz, mintsem a zene útjába állt volna.

80276573_10157683772179098_5202939192149016576_o-173343.jpg

Martha Argerich és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich éppen 70 éve játssza Beethoven C-dúr zongoraversenyét (az első, 1949-es felvételét itt hallhatja!), megújuló energiájának egyik titka, hogy soha nem felejt el figyelni a zenekarra. Nem rutinból megy a színpadra, úgy látom, szüksége van arra az energiára, amely a zenésztársaktól érkezik, szüksége van az expozícióban a fagottokra, az oboákra, és a különösen szépen frazeáló fuvolára.

Argerich játékában a hévség soha nem írta felül a pontosságot, viszont minduntalan elragadta a szólistát. Takács-Nagy Gábortól pedig, mint tudjuk, nem állnak messze a hasonlóan elragadtatott állapotok, mozdulataival inkább a muzsikus ösztöneit kívánja életre kelteni, mintsem hogy diktátumokat adjon.

A zongoraművésznő ragyogó technikáját pedagógusok, kollégák, zenetudósok elemezték már, játékát viszont a mutatósság helyett a kottában is gyakran szereplő dolce utasítás jellemzi. Az első tétel c-moll kadenciájában Argerich az unisono futamokat választotta a szerző által szintén felkínált, virtuózabb tercezés helyett. A lassú tétel pianissimóit csendes figyelem fogadta a közönség soraiban, és jól hallottuk a zenekar és a szólista közös lélegzését, illetve megteremtődtek azok a pillanatok, amikor a zongora vággyal teli, espressivo futamai megszülethetnek. A Rondó könnyed, finom bevezetői ütemei után rendkívül erős energiák vezették a zenekart. Az utolsó kadencia után a kétütemes adagio szakasz az oboákon halk fanfárnak hatott a fortissimo záróütemek előtt. Varázslatos előadás volt, amelyet sokan nem fogunk elfelejteni.

79936770_10157683770889098_1729005373530046464_o-173341.jpg

Martha Argerich (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Ráadásként Argerich egy általa igen kedvelt Domenico Scarlatti-darabot (d-moll szonáta, K141) játszott, majd Bach III. Angol szvitjéből a Gavotte-ot. Ekkorra megtelt a zeneakadémisták számára fenntartott legfelső karzaterkély is.

Évtizedekkel ezelőtt, ugyanitt, a Zeneakadémia nagytermében Martha Argerich egy másik zongoraművésznőt hallgatott – a huszonhét évvel idősebb Fischer Annie-t, és megváltozott az élete. Kíváncsi vagyok, hogy ez a koncert kiben hagyott hasonló nyomot.

Mikor, hol? december 12. Zeneakadémia

Hallgasson bele a koncertbe! A felvételen a Beethoven-zongoraverseny és a ráadások szerepelnek.

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Kapcsolódó

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.

A karmester nem közlekedési rendőr

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A magyar oktatás MacGyverei – a kötelező olvasmányok

A jövő nemzedék sorsa mindössze attól függ, hogy Gárdonyit, Szabó Magdát vagy Agatha Christie-t adnak a kezébe? Arató Lászlóval, a Magyartanárok Egyesületének elnökével - a NAT-módosítás részleteinek hiányában - a jelenlegi szabályozást vizsgáltuk meg, hogy jobban értsük, mi is lehetne a változások előremutató iránya.
Vizuál

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.
Plusz

75 éve szabadult fel a pesti gettó 

A pesti gettó felszabadításának 75. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést vasárnap Budapesten, a Dohány utcai zsinagógában, majd koszorút helyeztek el a zsinagóga falánál állított emléktáblánál.
Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Vizuál

Ki nevet még a bohócon? – 100 éve született Fellini

Száz éve, 1920. január 20-án született Riminiben Federico Fellini, az egyik legnagyobb olasz filmes, akit első olaszként jelöltek rendezői Oscar-díjra, s mind a négy a kitüntetésre jelölt alkotása nyert a legjobb külföldi filmek között, a legnagyobb elismerésnek mégis azt érezte, ha rendező-festőnek nevezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Rangos hanglemezdíjat érdemelt Fischer Ádám Beethoven-ciklusa

A Dán Kamarazenekarral készültek a lemezek, amely Beethoven összes szimfóniáját tartalmazzák. Valóban kivételes interpretációról beszélünk.
Klasszikus interjú

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Klasszikus hír

Kórházakban, iskolákban, aluljárókban csendül fel Bach zenéje

Idén március 16-án kezdődik a Bach Mindenkinek Fesztivál, amelynek idején több mint száz településen élvezhetjük Bach muzsikáját.
Klasszikus nyugdíj

Vladimir Ashkenazy visszavonul

A 82 éves zongoraművész-karmester visszavonulását ügynöksége, a HarrisonParrott jelentette be. Hiányozni fog!
Klasszikus videó

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!