Jazz/World

TársasJáték - Fekete Kovács Kornél és Molnár Áron noÁr a Kult50-ben

Kult50 – A kultúra ötven arca
2019.05.16. 16:00
Ajánlom
Humorról, játékosságról, a közösség felhajtó erejéről és persze a jazz-ről beszélget Fekete Kovács Kornél, a Modern Art Ochestra vezetője és Molnár Áron noÁr a Kult50 kamerái előtt.

Videósorozatunk hetente két alkalommal, kedden és csütörtökön jelentkezik új részekkel, amelyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit.

Nézze meg a legújabb részt itt:

Molnár Áron noÁr

Hat évig játszott a Vígszínházban Molnár Áron. Egyetemistaként már ott volt gyakorlaton. Csakhogy a kuliszszákból rálátott a korlátokra is. Nézte a híreket, és egyszer csak betelt nála a pohár. Annyit érzett, de azt nagyon: tennie kell valamit. És a szabadságmániájára létrehozta a noÁr-projektet 2018-ban.

20190326_132314-155307.jpg

Fekete Kovács Kornél és Molnár Áron noÁr (Fotó/Forrás: Fidelio)

A gyűlölet a gyávák mérge, Molnár Áron viszont a bátorságot tartja természetesnek. Tisztán gondolkodik, szereti a másik embert. Ezért aztán nem is tudja elviselni, hogy egyesek ellenségnek látják azt, aki mást gondol a világról. "Azért jöttem el a színházból, mert szerintem ezek a problémák kinőtték azt a közeget” – mondja.

Egy éve már, hogy rapben beszéli el, ami az igazságérzetét bántja. Sosem ő áll a főszerepben, hanem a gondolatai.

2018-ban nyitott egy YouTube-csatornát, miután megírta az Ébresztő című rapszámát. Aztán elkészült a Tanulni akarunk! dalával, amelyet több mint egymillióan néztek meg a neten. Majd jött a Fogjunk össze! klipje – benne színészkollégák is, Sipos Vera, László Zsolt, Pál András. Meg Mohamed Fatima, aki hidegrázósan gyönyörűen énekli: „Fogjunk össze már együtt a gyűlölködés ellen, kell a bátorság, a tudás, a tettek és a jellem...” És pontosan ez a NoÁr-projekt célja.

A Fogjunk össze! rapszámot szintén egy hír indította el benne: színes bőrű lányt atrocitás ért egy pesti buszon. Lemigránsozták. Az utasok nem szóltak, nem védték meg, csendben, közönyben lapultak. „A Fogjunk össze! azt üzeni: nem számít, kinek milyen a bőre színe, az a lényeg, milyen ember ő maga. Romák, arabok, feketék, ázsiaiak is vannak a klipben, és mind fantasztikusak” – jegyzi meg Molnár Áron. Négyéves volt, amikor Szerbiából átjöttek a szüleivel ide. Szereti Magyarországot. Nem hagyná el sosem. Ezért nem is hagyja, hogy az eltérő nézetek megfojtsák itt az emberi kapcsolatokat. (Karácsony Ágnes)

 

Modern Art Orchestra


A Modern Art Orchestra világklasszis zenészegyéniségek demokratikus közössége. Fekete-Kovács Kornél nem csak a trombitához, a szárnykürthöz, a zeneszerzéshez és a hangszereléshez ért nagyon. Remek érzéke van ahhoz is, hogy felismerje és teret adjon a zenészekben buzgó alkotásvágynak.

Szinte a kezdetektől fogva olyan műhelyként működik a MAO, ahol a muzsikusok közösen ugranak fejest egymás egyedi zenei világának mély vizébe.

Legendás albumokat újragondoló Jazztörténeti sorozatuk és a Hajós Andrással közös, Zenehajó című szellemes gyerekkoncertjeik mellett szerzői esteket is tartanak. Ennek során egy-egy egész estét és lemezt szenteltek az egykori és jelenlegi tagok közül Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Korb Attila, Oláh Szabolcs és Subicz Gábor szerzeményeinek.

A Modern Art Orchestra és a MAO plays Bartók Béla című lemez közreműködői a BMC-ben

A Modern Art Orchestra és a MAO plays Bartók Béla című lemez közreműködői a BMC-ben (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)

De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az improvizáció már önmagában is jelen idejű zeneszerzés; a hangszeres szólókban pedig nemcsak az említett muzsikusok, de valamennyi MAO-tag rendre maradandót alkot – amennyiben használhatjuk ezt a szót a pillanat művészetének kontextusában. 2017 végén ők sem hagyták ki azt a nagyszerű lehetőséget, hogy szabadon felhasználhatóvá váltak a Bartók Béla-szerzemények. A Tizenöt magyar parasztdal – Bartók Béla művét játsszák a MAO című lemezükön, és a 2018-as, nagy sikerű lemezbemutató koncerten némi pimaszság is vegyült abba a tiszteletbe, amivel a zeneszerző zongorára írt népdalátdolgozásaihoz közelítettek. A vendégelőadókkal – Harcsa Veronikával, Dave Liebmannal, Dresch Mihállyal, Lukács Miklóssal és Gőz Lászlóval – vezetett improvizációk során kommentálták a műveket, miközben a legmodernebb elektronika és az archív népzenei gyűjtések fúziójával tágították az amúgy sem szűkös bartóki univerzumot. (Szász Emese)

Sorozatunk előző részei

Programkereső

Legolvasottabb

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Zenei emlékestet rendeznek Cseh Tamás tiszteletére Bakonybélben

Az augusztus 14-i eseményen megidézik a tavaly elhunyt Kátai Zoltán énekmondó emlékét is, aki a korábbi megemlékezések zenei rendezője volt.
Jazz/World interjú

„A hangszer végletessége fogott meg” – interjú Vörös Eszterrel és Másik Jánossal

Egy pár két bandoneónnal. Másik Jánost és Vörös Esztert közös koncertjük előtt a hangszerről, Dél-Amerikáról, régi és új hippiségről kérdeztük. Kiderült, hogy a tangóharmonika egész más, és nekik nem az van. A mostani fiataloknak pedig nehezebb, pedig a hetvenes években sem volt könnyű. Augusztus 8-án Keszthelyen lépnek fel a Klassz a pARTon fesztiválon.
Jazz/World karosi júlia

Bartók és Kodály Karosi Júlia kompozícióiban

Karosi Júlia Without Dimensions című – a nemzetközi szaklapok által is méltatott – lemezének zenei anyagával örvendezteti meg az Opus Jazz Club közönségét augusztus 12-én.
Jazz/World ajánló

Jazzmaraton a Kobuciban – főszerepben a szaxofon

Három ikonikus zenekar, a műfaj kvalitásos művészei és egy hosszú este augusztus 8-án a Kobuci Kertben, amikor minden a jazzről szól.
Jazz/World hír

Mozgásban – Több tájegység zenéje a Kalász Banda új lemezén

A Fonó Kiadó gondozásában jelent meg a Kalász Banda legújabb albuma, amelyen több tájegységről válogatnak az alkotók, mindegyikhez személyes kötődésekkel, végre „mozgásban”.