Zenés színház

Pavarotti élete olyan volt, akár egy opera

Interjú Ron Howard filmrendezővel
2019.10.07. 07:45
Ajánlom
Sokak számára tette hozzáférhetővé az opera műfaját, művészetét erős karizmája hajtotta, lelkesedése átragadt arra, aki csak hallotta. Ron Howard Oscar-díjas rendező a legendás olasz tenorról, Luciano Pavarottiról készített dokumentumfilmet, amit október 10-én mutatnak be hazánkban.

Pavarotti valódi ikon, akit mindenki ismer, mindenki szeret. Gondolja, hogy pontosításra szorul a róla alkotott képünk?

Természetesen. Felnőtt egy új generáció, amely talán ismeri a nevét, de nem sokat tud Pavarottiról, ahogy az opera műfajáról általában sem.

Az ő élete olyan volt, akár egy opera, mondhatni, megélte azokat a szerepeket, amelyeket a színpadon eljátszott. Nem tudom, hogy vajon melyik volt előbb: a műfaj találta meg az ő életét, vagy fordítva.

Mindenesetre nem csoda, hogy a róla készült dokumentumfilm is egy hasonlóan erős történet, mint amik köré az operák épülnek.

Mi ragadta meg Pavarotti alakjában?

Lenyűgözött a belőle áradó lelkület, amelynek eredetét talán a gyerekkorban, a második világháborúban átélt és látott halálközeli élményekben kell keresnünk. Ezek a tapasztalatok minduntalan arra sarkallták, hogy megbecsülje az életet, örömet leljen benne, és ez a szemlélet ott van a karrierjében és a magánéletében egyaránt.

GettyImages-11448923891-115033.jpg

Ron Howard rendező (Fotó/Forrás: Rachel Murray/Getty Images for CBS Films)

Ön Pavarotti-rajongó?

Nem vagyok kőkemény Pavarotti-fan, és nem is voltam soha koncertjén, bár egyszer röviden találkoztunk, talán egy Golden Globe-átadón – pontosan nem is emlékszem. Ő volt az eseményen „a nagy szám”. De szerettem volna, hogy a vérbeli operarajongók számára ajándék legyen ez az alkotás. Mindig is tiszteltem, és ez elég volt ahhoz, hogy tudjam: sokat tanulhatok abból, hogy elkészítem ezt a filmet. Filmrendezőként mindig is ez mozgatott, amikor Hajszát, a Géniuszt vagy az Egy csodálatos elmét csináltam. Hogy tanuljak azokból az életekből, amiket filmre viszek.

3991_105_Foto20861-104915.jpg

Pavarotti és felesége, Nicoletta Mantovani (Fotó/Forrás: Big Bang Media)

És mit tanult ebből a munkából?

Azt, hogy naggyá válni valamiben nem pusztán genetika kérdése. Pavarottinak hat-nyolc év kemény munkája feküdt abban, hogy kitanulja az énekesi mesterséget.

Mindig azt gondoltam, hogy az operaéneklés emberrel született tehetség, vagy van, vagy nincs. De ez még Pavarotti esetében sem lett volna nem elég. Operaénekesnek lenni szinte atlétikai teljesítményt kíván.

Mennyire vett részt a Pavarotti család a dokumentumfilm elkészítésében? Barátságosan álltak a projekthez?

Határozottan. Szerették volna, ha egy olyan film készül, amely azt a célt szolgálja, amit Pavarotti is a küldetésének tekintett: az operaműfaj közelítését az emberekhez, a közönsége kiszélesítését. A család számára persze gyakran nehéz volt felidézni a szerettük alakját, máig hiányzik nekik. Az ő segítségük, az interjúk és a hihetetlenül értékes, korábban nem látott archív felvételek nélkül ez a film nem lenne ugyanolyan.

A dokumentumfilmet látva az volt az érzésem, hogy ez egy nagyon kerek történet. Vajon a rendező formálta így, vagy valóban az élet alakított ilyen dramaturgiát? Mennyire kell objektívnek lennie egy dokumentumfilmnek?

Amennyire csak lehet, de csaknem lehetetlen teljességgel annak lenni. Akármit csinálok, az már egy interpretáció. Hogy mit oszt meg a tárgyáról egy dokumentumfilmes, már rögtön a készítőről árulkodik. Csak remélni tudom, hogy aki megnézi a filmet, kedvet kap, hogy többet tudjon meg Pavarottiról. Hiszen olyan kevés fért bele ebbe a két órába!

Legutóbb a Beatlesről készített dokumentumfilmet, ez az itthon is bemutatott Eight Days A Week. Vonzzák Önt a zenei témák?

Először is, egy filmkészítő csak álmodik arról, hogy ennyi varázslatos zene szóljon a filmjében, és ez a műfaj megenged ilyesmit.

Ha Beatles vagy Pavarotti-számok követik egymást, az már félsiker. (nevet) Ezek a zenészek olyan személyek, akikhez kötődünk, de ha közelebb megyünk hozzájuk, tele vannak meglepetéssel, és olyan sorstörténetekkel, amelyek végtelenül emberiek. A dokumentumfilm hihetetlenül közvetlen műfaj. Úgy érzem, olyan történeteket mesélhetek el ezekről a zenészekről, amik egyszerre tanulságosak, szórakoztatóak és megindítóak.

3991_753_Foto3519-121310.jpg

Luciano Pavarotti (Fotó/Forrás: Robert Cahen/San Francisco Opera Archives)

Dolgozik most dokumentumfilmen?

Igen, de ezúttal a téma nem zenei. A Kalifornia állambeli Paradise városában 2018-ban hatalmas tűzvész pusztított. A települést újjáépítik, és mi végigkövetjük, hogyan zajlik a „gyógyulása” mind az egyének, mind a közösség szintjén.

Pavarotti

angol-amerikai zenés film, életrajzi film, dokumentumfilm, 114 perc, 2019
Rendező: Ron Howard
Bemutató dátuma: 2019. október 10.
Forgalmazó: Big Bang Media

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

Kapcsolódó

„Isten megcsókolta a hangszálait” – In memoriam Luciano Pavarotti

Tíz éve, 2007. szeptember 6-án hunyt el minden idők egyik legnépszerűbb és legsikeresebb operaénekese, a világhírű "Három Tenor" egyik tagja.

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

Családi történetek Pavarottiról - Interjú a tenor özvegyével

A Luciano Pavarotti életéről szóló filmben kollégáin, énekes- és zenésztársain kívül családtagjai is megszólalnak. Első felesége, Adua Veroni mellett először mesélnek apjukról közös lányaik, Lorenza, Giuliana és Cristina. Második felesége, Nicoletta Mantovani a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra is elkísérte az alkotást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A ruha is teszi az embert – így öltözködjünk az Operába

Az Opera a zene szentélye, ahová nem mindegy, milyen lélekkel és milyen külsőségek szerint lépünk be. Az Opera Magazin új rovatában az öltözködés és az illem szigorú és szelíd szabályainak sűrűjében segít eligazodni. Schiffer Miklóst kérdeztük.
Zenés színház ajánló

Ilyen már rég volt: operettet mutat be a Víg

Október 26-án, szombaton tartja a Vígszínház a Mágnás Miska premierjét Eszenyi Enikő rendezésében. Utoljára húsz éve tűztek műsorra operettet.
Zenés színház videó

Gyerekek adják elő az István, a királyt

Elindult az „István, a király iskolába megy” program. A legendás rockopera emblematikus főszereplői – Varga Miklós, Vikidál Gyula, Feke Pál, Vadkerti Imre – kisfilmben biztatnak jelentkezésre.
Zenés színház interjú

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Zenés színház ajánló

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.