Zenés színház

Az operairodalom legszebb szerelmi duettjei

2018.02.14. 13:41
Ajánlom
Az opera szerelmes műfaj: még ha rengeteg románc tragédiával is végződik, az elmondható, hogy nincs operatörténet szerelem nélkül – legalábbis ami a klasszikus darabokat illeti. Valentin-nap alkalmából összeszedtünk néhány gyönyörű részletet a Bohéméletből, a Lammermoori Luciából, az Otellóból és más művekből.
Anna Netrebko és Jonas Kaufmann a Traviatában a Royal Opera House színpadán (2008)

Anna Netrebko és Jonas Kaufmann a Traviatában a Royal Opera House színpadán (2008) (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Getty Images Hungary)

Az opera sok mindenről szól, de ez az a műfaj, amely a zene és a poézis minden eszközét bevetve a legmélyebben beszélhet a szerelemről, és annak kérdéseiről: miért szeretünk, miért vagyunk vakon szerelmesek és mit tennénk meg a szerelemért. Ha Monteverdi Orfeóát tekintjük az első operának, akkor rögtön egy olyan ifjúval találkozunk, aki világunk legszigorúbb és legkegyetlenebb szabályát, a halál elkerülhetetlenségét is képes felrúgni azért, hogy a szerelmével lehessen.

Hallgassunk meg néhány gyönyörű operai szerelmi kettőst Verdi, Puccini, Wagner, Massenet és Donizetti zeneszerzői műhelyéből.

“Già nella notte densa” – Otello

Verdi számos szerelmi duettet írt, amelyek közül az Otello I. felvonásában hallható kettős a legszebb, amelyben Otello és Desdemona nem azt részletezik, hogy hogyan szeretik egymást, hanem hogy miért. A duett zárórészében végül találkozik a két hang.

Liebesnacht – Trisztán és Izolda

Akár a Trisztán teljes II. felvonását idetehetnénk, Wagner ugyanis ebben a műben fedezte fel talán a legmélyebben a szerelmet, amelyet az egész operán végigvonuló, feloldatlan Trisztán-akkord is jelez.

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Kapcsolódó

Hallott már a Trisztán-akkordról?

Ha nem, akkor is biztos vagyok benne, hogy hallotta már. Születésnapján ezzel a híres hangzattal emlékezünk Wagnerre.

Trisztán izgatottan érkezik meg kedveséhez, majd a jelenet elcsöndesedik, ahogy a szerelmesek gyönyörködni kezdenek a nyugodt éjszakában. A zene mélyen erotikus, a szó legnemesebb értelmében: Wagner elmesél egy szexuális együttlétet. Mi mást jelenthetne ez a nagy, egyre hevesebb vonószene és az összefonódó énekhangok? De a szeretkezést megszakítják, és a szerelem – a II. felvonásban – beteljesületlen marad.

“Sulla tomb ache rinsera... Verano a te” – Lammermoori Lucia

Bel canto a javából: Donizetti szerelmi duettje Edgardo és Lucia között egyszerűségében is gyönyörű. Káprázatos énekesi teljesítményeket enged meg ez a duett, amelyben a szerelmesek örök hűséget fogadnak egymásnak.

“O Soave fanciulla” – Bohémélet

Talán ez az egyik legismertebb szerelmi kettős az opera műfajból: Rodolfo megérinti Mimi kezeit, és megdöbben, mennyire hidegek. A férfi és a nő énekelni kezd, és szerelemre gyulladnak egymás után. Finom, édes, gyöngéden szenvedélyes Puccini zenéje. Az meg már csak show, amit Jonas Kaufmann 3:00 körül az énekesnővel, Kristine Opolaisszal művel.

“Mario! Mario!” – Tosca

A Tosca első felvonása minden bizonnyal a dramaturgia és a zenei hatás magasiskolája, Tosca és Mario jelenete pedig különösen lenyűgöző. Ez a rövid részlet részletesen feltárja a címszereplőt: vágyait, terveit, féltékenységét, és Mario iránt érzett mély szerelmét. Ráadásul a duett abba is bepillantást enged, milyen pár Tosca és Mario: a nő az erő, a férfi a nyugalom, a nő lelkesedik, tervez, a férfi figyel. A „Quale occhio al mondo”-kezdetű frázis pedig Puccini egyik legelegánsabb melódiáinak egyike.

“Te io sto” – Álarcosbál

Kimondhatjuk, hogy Verdi írt jónéhány szerelmi duettet az Álarcosbál előtt, de soha nem emelkedett erre a szintre. Amelia és Gustavo kettőse ugyanis az elutasítással kezdődik: Amelia vonakodik, ellöki magától a férfit, mígnem „megenyhül”, és kinyilvánítja szerelmét, ráadásul egy mennyeien gyönyörű zene kíséretével. Ezután egy cabaletta következik: az olasz operaduettek gyorsabb második szakasza, amelyben fellángol a szerelem. Persze Amelia érzései nem változnak egyik pillanatról a másikra: a bizonytalanság a cabalettában is érződik, de ez csak izgalmasabbá teszi az egészet.

“Toi! Vous!... Oui, c'est donc moi!” – Manon

Nem csak az olaszok értenek a szerelemhez – de amellett lehet érvelni, hogy ők a legjobban. A francia Jules Massenet is gyönyörű romantikus zenét írt, amelynek egyik ékes példája a Manon (no meg a Goethe híres regénye nyomán készült Werther). A Manon egyik legszebb jelenete a címszereplő és Des Grieux kettőse, amely szintén – ahogy Verdinél már hallottuk – a visszautasítástól a hódításon át a románcig halad. A zenei részlet különlegessége, hogy a spórolós Massenet egyetlen dallamot használ, hogy bemutassa ezeknek az érzelmeknek a széles palettáját.

„Bimba dagli occhi” – Pillangókisasszony

Ez nem hiányozhat a listáról: ha Pinkerton egy szemét alak, akit gyakran kifütyülnek a nézők, akkor is szépen és szépet énekel. Ez Puccini legszebb szerelmi duettje, és egyben az, amelyben a szerelem elkerülhetetlenül tragikus. Jól ábrázolja Cso-cso-szán félelmét és visszahúzódását ez az operafilm.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.