Tánc

Tíz izgalmas adalék a Giselle című baletthez

2019.01.09. 17:25
Ajánlom
Misztikum, borzongás, őrület és egy világokon átívelő szerelem – na meg elképesztő tánctechnika. Január 18-tól ismét műsorra tűzi a Magyar Nemzeti Balett az egyik legnépszerűbb romantikus balettet, Adolpe Adam Giselle-jét. Összeszedtük, miért is olyan izgalmas ez a mű.

1. Spicc-történelem

A Giselle az egyik első olyan, egész estés balett, amiben a táncosok lábujjhegyre emelkedtek és spicc-cipőt használtak.

A spicc-cipő ugyanis légies, szilf-szerű hatást eredményezett, amit meg is kívánt a romantikus balettek misztikuma, de erről később. A balett-történelemben először 1832-ben Marie Taglioni húzott spicc-cipőt A szilfid című balett Hegyi tündér szerepében. A Giselle premierjére kilenc évvel ezután, 1841-ben került sor, és a koreográfia szerzője, Jules Perrot kifejezetten azzal a szándékkal alkotta meg ezt a koreográfiát tehetséges tanítványa, Carlotta Grisi számára, hogy eltáncolásával Marie Taglioni mellé emelkedhessen – szó szerint.

1024px-Melle_Carlotta_Grisi_dans_Giselle_NYPL_b12158838-5243498-153512.jpg

Így ábrázolták Carlotta Grisit Giselle szerepében, villiként, 1845-ben (Fotó/Forrás: Wikipedia )

2. Mi szükség a második felvonásra?

A balett tényleges cselekménye tulajdonképpen véget ér az első felvonás végén, amikor Giselle beleőrül és belehal abba, hogy Albrecht gróf hazudott neki és nem lehetnek egymáséi. Albrechtnek pedig a bűntudat marad osztályrészül. Akkor miért kell még majdnem egy órán keresztül táncolni? Azért, mert az első felvonás történetmesélése csak egy apropó arra, hogy a második felvonásban árnyalakokat láthassunk táncolni. A darab ötletgazdája,

Theophile Gautier ugyanis elsősorban egy olyan balettet szeretett volna látni, ahol viszonzatlan szerelme, a táncosnő Carlotta Grisi úgy jelenik meg, ahogy az ő lelkében élt: elérhetetlen, földöntúli árnyalakként.

A librettó szerzője, Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges azonban lerántotta őt a realitás talajára és ragaszkodott ahhoz, hogy előzményként egy tragikus falusi történetet csatoljanak a misztikus villi-felvonás elé, ami egyben lehetőséget teremtett a karaktertáncok felvonultatására is. Másrészt a második felvonás egy tipikus ballet blanc, vagyis fehér felvonás, ami kifejezetten a romantikus balett sajátja, és amiben metaforikusan ábrázolhatják a nagy érzelmeket és a szerelmesek végső búcsúját.

3. Kik azok a villik?

A balett második felvonása Victor Hugo Keleti énekek című versének inspirációjára született, ami a villik mítoszára épül.

A villik esküvőjük előtt meghalt menyasszonyok, akik éjfélkor kikelnek sírjukból, hogy halálba táncoltassák a hűtlen férfiakat, így bepótolva az elmaradt menyasszonytáncot.

A villik számos nép hiedelemvilágában megtalálhatóak különböző lidércek, démonok, boszorkányok formájában. A szó a szlovák vila (‘tündér’) többes vily alakjából ered, innen került át a német nyelvbe német Willi formában, a magyarba pedig villiként, villőként. Ezek a táncoló démonok nemcsak az irodalomban, de a festészetben, zenében is megjelentek: Shakespeare, Goethe, Heine, Baudelaire, Puccini, Vörösmarty, Tompa Mihály, Ady Endre, Kosztolányi, Babits műveiben is felbukkannak. „De most eláll a szél. / De most a csönd beszél. / De most jőnek a villik” – írja Babits egyik versében. Egyesek szerint az angol "Gives me the willies" szólás (ami valami olyasmit jelent, hogy "kirázott a hideg"), éppen a Giselle-re utal vissza.

4. Borzongató marketingstratégia

Az 1800-as években ballet fantastique-ként hirdették az előadást, utalva arra a hatalmas revelációra, hogy a balett műfajában megjelent a transzcendens világ, és annak sötét oldala. A másik nagy romantikus balettet, a Csipkerózsikát ezzel szemben ballet feerie-ként reklámozták, mivel az abban szereplő transzcendens figurák alapvetően jóindulatú tündérek voltak.

5. Az egyik első női balett-hős

A Giselle női főhőse radikális fordulatot jelez a balett-történelemben.

A romantika kora előtt ugyanis nem volt jellemző, hogy a balettek történetének középpontjában egy nő álljon.

Giselle ráadásul jellemfejlődésen megy keresztül: egy életvidám, naiv parasztlányból drámai hősnő, majd túlvilági lény válik. A törékeny lánynak a második felvonás végén már óriási belső ereje van: ahelyett ugyanis, hogy bosszút állna Albrechten, amiért eltitkolta előle menyasszonyát, megakadályozza, hogy a villi-királynő, Myrtha halálba csalogassa őt.

6. A leggyönyörűbb őrület

A Giselle „megőrülési jelenete” az első felvonás végén

a balettrepertoár egyik leghíresebb és legnehezebb jelenete, mind tánctechnikai, mind pedig a színészi megformálás tekintetében. Éppen ezért sok balerina szerepálma a Giselle.

7. A táncosok színészek is

Az eredeti, 1841-ben bemutatott Giselle 54 percnyi pantomimet, a szerep árnyalására szolgáló némajátékot, és 60 perc táncot tartalmazott, ami jól mutatja, milyen

fontos aspektusa ennek a darabnak a színészi jelenlét és karakterformálás.

Az évek során aztán ez az arány a tánc javára erősödött, a történetmesélés került előtérbe a színészi megformálással szemben.

8. Egy érdekérvényesítő mecénás

Az első felvonás úgynevezett Paraszt-pas de deux-je – amikor vidám hangulatban ünnepel egy jegyespár Giselle szólóvariációja után – eredetileg nem szerepelt a Giselle-ben. Csak azért került bele a darabba, mert a produkció egyik mecénása látni szerette volna barátnőjét, Nathalie Fitzjamest valami különleges szerepben, így az alkotók kénytelenek voltak neki készíteni egy pas de deux-t, ami, bár a történet kifejtése szempontjából egyáltalán nem lényeges, de annál látványosabb.

9. Giselle, a divatikon

Giselle 1841-ben, a premiert követően divatot teremtett Párizsban középen elválasztott és fület eltakaró frizurájával.

Mindenki ilyet akart és a fodrász-szalonok nem győzték teljesíteni a kéréseket.

giselle_foto_csibi_szilvia1_resize-153059.jpg

Giselle (Fotó/Forrás: Magyar Nemzeti Balett / Csibi Szilvia)

10. A magyar verzió

Magyarországon Leonyid Lavrovszkij szovjet balettmester verziója „honosodott meg”. Bár legelőször, 1847-ben még az eredeti, Jules Perrot-Jean Coralli-verzióban került bemutatásra, 1958-ban, majd 1996-ban már az ő verziójában állította színpadra a Magyar Állami Operaház és ma is ezt játsszák. 2019-ben Balaban Cristina, Ivanova-Skoblikova Sofia, Kosyreva Diana és Melnik Tatiana címszereplésével látható a Magyar Nemzeti Balett előadásában a Giselle, míg Albrecht szerepében felváltva Oláh Zoltán, Timofeev Dmitry, Balázsi Gergő Ármin és Leblanc Gergely látható.

10 izgalmas adalék A diótörő-sztorihoz

Kapcsolódó

10 izgalmas adalék A diótörő-sztorihoz

Vannak, akik számára A diótörő a karácsonyi időszak elengedhetetlen része. A mesét már jól ismerjük, de vajon tisztában vagyunk-e a darab keletkezésének kevésbé ismert részleteivel?

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc lapszemle

Szergej Polunyin megmagyarázta Instagram-posztjait

Sokak szerint az ukrán származású balettsztár egész eddigi karrierjét aláásta az Instagramra posztolt üzeneteivel. Most a német újságíró, Tanit Koch szembesítette őt kijelentéseivel.
Tánc ajánló

A világ táncai 1 előadásban

Japán taiko ritmusok, vad afro táncok, a velencei karnevál hangulata, egy tradicionális zsidó esküvői ceremónia, spanyol flamenco, ír sztepptánc, görög szirtaki és mulatós cigánytánc - mindez egyetlen előadásban a magyar táncélet egyik legkarakteresebb együttesétől, a Varidance-től.
Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Gyepesi Flóra beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.