Színház

Shakespeare-nap az Örkényben

2019.01.11. 09:05
Ajánlom
A IV. Henrik című előadásához kapcsolódva január 12-én szombaton, egész napos színházpedagógiai programot rendez az Örkény Színház, a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Shakespeare Bizottság, amelyhez Shakespeare mini-konferencia is kapcsolódik. 

A színház iskolája programsorozat ezúttal Shakespeare: IV. Henrik című darabját állítja központba az Örkény Színházban. A tavaly októberben bemutatott előadást Mácsai Pál rendezte, a főszerepben Csuja Imrével, aki az előadásban nyújtott alakításáért elnyerte a Gábor Miklós-díjat. A darab új fordítását Nádasdy Ádám készítette, aki szintén részt vesz a délutáni mini-konferencián.

Az előadáshoz online műsorfüzet, kvízjáték, felkészítő foglalkozás és tanári segédlet is készült.

Program:

11 órától megtekinthető a IV. Henrik c. előadás.

15.30 – 16.15: Pódiumbeszélgetés Mácsai Pál vezetésével, az előadásban résztvevő színészekkel: Csuja Imrével, Nagy Zsolttal és Polgár Csabával

16.30 – 17.30: Tudományos mini-konferencia a IV. Henrikről Nádasdy Ádám, Bársony Márton és Matuska Ágnes részvételével.

Nádasdy Ádám a nyelvtudomány kandidátusa, költő, műfordító, esszéista, egyetemi tanár, a darab fordítója.

Nádasdy Ádám: Tegezze vagy magázza?

Bársony Márton esztéta, kultúrtörténész, tudományos főmunkatárs a Károli Gáspár Egyetem Egyház- és Társadalom Kutatóintézetében. Kutatási témája Mihail Bahtyin karnevál-elmélete, és az ún. "karneváli világ" nyomai a reneszánsz "népi" művészetben és a kortárs populáris művészetben. 

Bársony Márton: Falstaff, a bolondkirály

Matuska Ágnes a Szegedi Tudományegyetem Angol-Amerikai Intézetének docense, az Apertúra folyóirat szerkesztője. Kutatási területe az angol reneszánsz dráma.

Matuska Ágnes: A játék hasznáról és káráról: közönségbevonó hagyományok a IV. Henrikben

Időpont: január 12. szombat

Helyszín: Örkény Színház

Gyűlik a genny, avagy harcok egy söröskupakért

Kapcsolódó

Gyűlik a genny, avagy harcok egy söröskupakért

A nézői beidegzettségek, berögződött elvárások megsértése mindig kockázatos. Az Örkény Színház utóbbi két bemutatójával éppen kétszer követi el ezt. A IV. Henrik ugyan nem olyan hosszú, mint a József és testvérei, de egy órányival ez is meghaladja a mai pesti normát. De a produkció igazolja a hosszúságot!

Csuja Imre a legjobb Shakespeare-hős

Csuja Imre a legjobb Shakespeare-hős

A legjobb Shakespeare-alakításért járó Gábor Miklós-díjat idén Csuja Imre vehette át, IV. Henrik és Falstaff kettős szerepének megformálásáért az Örkény Színház előadásában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

146 nap

Hét ember harmincas éveinek elején, a háttér Prága. Vannak, akik pénzfeldobással döntik el, hogy együtt élnek-e tovább. Van, aki álruhában követi a másikat. Van, aki ufókra vár. Van, aki füvezik. Sokat. Túl sokat.
Színház magazin

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.
Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.