Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Kult50 – A kultúra ötven arca
2019.04.18. 13:40
Ajánlom
Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.

Videósorozatunk hetente két alkalommal, kedden és csütörtökön jelentkezik új részekkel, amelyekben az idei Kult50 szereplőit mutatjuk be.

Nézze meg a legújabb részt itt:

Fodor Tamás

Színész, előadóművész, rendező, színházcsináló. Szenvedélyes színházi beszélő – minden helyzetben. Fodor Tamás sosem ábrázol, sosem interpretál. Létezik. Prosperóként bábok között azzal indít: „Itt az idő!” Mindig itt az idő, amikor ő lép színre.

Úgy kezdte a színészetet, hogy az Egyetemi Színpadon ülve mondta A grófi szérűn Ady-verset. Az apró Pártos Géza előbb csak nézett rá, majd pattogtak a szavai:

Holnap kezdjük a próbákat, és ez a kisfiú játssza majd Pathelin mestert.

fodor_tamas_foto_nemeth_sz_peter_2-134101.jpg

Fodor Tamás (Fotó/Forrás: Németh Sz. Péter)

Fodor Tamás azt mondja, mindig jól vezette az ösztöne, mert sosem találta magát rossz helyen a színházakban. Olykor persze unni kezdi, amit addig csinált. Szerinte az ember arra született, hogy rácsodálkozzon bizonyos dolgokra: jé, ezt fel kell fedeznem, meg kellene ismernem. Folyton ez hajtja.

Sosem akart „Fodorság” lenni. Rettegett attól, hogy belemerevedjen valamiféle saját sablonba. Nem akarta, hogy kivasalják. Gyűrötten érzi jól magát. Sémaellenesen. Egyébként meg rajong az Excel-táblázatért. Rendszerető. Úgy gondolja: ahhoz, hogy rend legyen az ember fejében, rendezettség az alkotásban, muszáj valamilyen módon rendszerezni.

A Budapesti Bábszínház kicsike Ország Lili Stúdiójában 2018 őszétől Fodor Tamás Prosperója – rendező: Szikszai Rémusz – lehúzza a villámot az égből. Pálcája nincs, neki a múltjában, a szellemében van az ereje. A megbocsátásban. Nála ez a bűn következménye, nem a bosszú.

Fodor Tamás szokta mondani: számára nincs színház csoportos alkotás nélkül.

A Pesti Magyar Színház legkisebb termében, a Sinkovits Imre Színpadon ketten alkotnak óriáscsoportot Béres Ilonával Ionesco tragikus tréfájában, A székekben (rendező: Szabó K. István). Béres és Fodor 2018-ban színházünneppé emelte az elődást. Ionesco abszurd, világvégi magánydrámájában minden szétesik. De talán még sincs veszve minden – legalábbis ha őket nézzük.

(szerző: Karácsony Ágnes)

Ha kíváncsi a Fidelio további videóira, és szeretne elsőként értesülni az új részekről, iratkozzon fel YouTube csatornánkra ide kattintva>>>

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Kapcsolódó

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.

Sorozatunk előző részei

Kult50

A Fidelio 2017-ben indította el a Kult50 – A kultúra 50 arca kiadványát, amely mindig az előző év kiemelkedő művészi, kulturális teljesítményei alapján mutatja be azt az ötven kulturális szereplőt, akikre itt és most érdemes odafigyelni.

Idén már tíz kategóriában jelölhettek a különböző szakmai szervezetek, valamint a közönség, a jelöltek közül pedig a kategóriákhoz tartozó védnökök és a Fidelio szerkesztősége közösen választották ki a kultúra ötven arcát.

A beválogatott Ötvenet portrésorozatban mutatjuk be.

Legolvasottabb

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Elhunyt Babarczy László

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színházrendező, színigazgató, tanár, a kaposvári Csiky Gergely Színház örökös tagja hosszú betegség után, 86 éves korában halt meg – tudatta a művész lánya, Babarczy Eszter.
Színház ajánló

Modernkori boszorkányüldözés – a Vadászat a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

Érzékeny témát feszeget a Budaörsi Latinovits Színház február végi bemutatója, súlyos vád és önbíráskodás feszül egymásnak, zsigeri düh kontra jogrend. A Pelsőczy Réka rendezte előadás a közösség erejének kétélűségét vizsgálja.
Színház ajánló

Szent őrületben – a Szentivánéji álom a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

A Szentivánéji álom egyike Shakespeare legőrültebb darabjainak, ami nem csekélység: Shakespeare és az őrület hosszú, cikkcakkos közös határral rendelkeznek. De, szemben a két őrület-tragédiával, a Macbeth-tel vagy a Lear királlyal, a Szentivánéji vígjáték-őrülete nem halálos, legalábbis látszatra nem az, illetve csak jóval később halunk majd bele, amikor már arra sem emlékszünk, hogy mibe is haltunk bele.
Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.