Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

2019.04.16. 16:00
Ajánlom
A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.

A világ nagy részét sokkolta, hogy április 15-én lángra kapott a párizsi Notre Dame. A tűz helyi idő szerint este fél hétkor ütött ki, és órákon át pusztított. A francia tűzoltóknak már éjfélkor sikerült stabilizálni a helyzetet, de csak hajnali háromkor jelenthették, hogy eloltották a tüzet.

Sokan aggódtak a katedrálisban található monumentális orgonáért.

A 18. században épült hangszer, amely mintegy 8 ezer sípból áll, a hivatalos közlemény szerint megmenekült, de hogy az épületben felgyülemlett hő milyen maradandó sérülést okozott, még nem tudni.

Az orgonát François Thierry tervezésével építették az 1730-as években, később, 1860-ban egy újjáépítés során Aristide Cavaille-Coll vezetésével megduplázták a sípok számát. Az 1990-es években a hangszer újabb felújításon esett át, mintegy 2 millió dollárt költötte rá.

Ez Franciaország legrégebbi orgonája, amely ugyanakkor modern technológiával is fel volt szerelve. Hangjának egyedülállóságát azonban a korának köszönhette. „A Notre Dame-i orgona azért különleges, mert évszázadokon megtartotta az eredeti karakterét. Ez igaz magára a katedrálisra is” – mondta el a templom orgonistája, Philippe Lefebvre 2015-ben. „Van benne a forradalom előtti ízlést tükröző hangzásból, van a 19. századi romantikus ideált tükröző, szimfonikus zenekarra emlékeztető hangból, és van benne a 20. századi ízlésből is.

Három-négy évszázad zenéje benne van ebben a hangszerben.”

A Notre Dame 1163-ban kezdett épülni, és közel két évszázadon át készült. 1345-ben szentelték fel az épületet. (Heavy)

Lángolt a Notre-Dame

Kapcsolódó

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.