Klasszikus

Jobb dicsérni a zenésznövendéket, mint a hiányosságait emlegetni

2017.12.16. 09:56
Ajánlom
Hiába tudjuk, hogy a dicsérettel jobb eredményeket lehet elérni, még mindig nem merjük kinyitni a szívünket, ezáltal nem adunk teret eredendően jóindulatú és szeretetteljes kifejezésmódunknak – írja Gál Katica véleménycikkében. A Figaro magazin írása.

Ezt a címet látva a pedagógusok jelentős hányada, a poroszos, tekintélyelvű oktatási rendszer hívei valószínűleg bőszen ráncolják a szemöldöküket, hiszen az első szókapcsolat, a „pozitív megerősítés” sajnos nem szerepel a szótárukban. Pedig számtalanszor bizonyított tény, hogy a pozitív, építő jellegű kritikával, ösztökéléssel milliószor jobb teljesítményre vagyunk képesek mi, emberi lények, mint ha a tanárunk folytonos, negatív kritikával döngöl minket a földbe. Igen ám, de ha már ez a tudás valamilyen formában a birtokunkban van, vagy legalábbis szinte kivétel nélkül mindenki megtapasztalta már saját magán, akkor vajon miért nem kizárólag ebben a szellemben folyik a világ valamennyi iskolájában a tanítás?

1822067 f8836ff595 o

1822067 f8836ff595 o (Fotó/Forrás: Flicker.com)

Szerintem erre a kérdésre éppen annyira összetett, többkomponensű a válasz, mint amennyire piszkosul egyszerű és kézenfekvő (már ha megengedett itt ez az ambivalencia): nem merjük és akarjuk kinyitni a szívünket, ezáltal nem adunk teret eredendően jóindulatú és szeretetteljes kifejezésmódunknak. Egyrészt

tanárként sokan úgy vélik, hogy a hiányosságok állandó hangsúlyozásával, a növendék megalázásával, a dicséret megvonásával lehet jobb eredményt elérni,

mint ennek ellenkezőjével: azon dolgok kiemelésével, elismerésével, amelyeket a tanuló sikeresen abszolvál. Másrészt pedig a dicséretről egyes pedagógusok tévesen azt gondolják, hogy csak a bizonytalanoknak van rá szüksége, hiszen „az erős jelleműek nem szorulnak érdemeik igazolására”. Mekkora tévedés!

Nézzük ezt a hangszeres játék szemszögéből. A növendék, aki a zene titokzatos ösvényein kalandozik, beletéve minden fantáziáját, önálló gondolatát ebbe a lázas művészi munkába, egyedül az ő tanárával, mentorával osztozik ezen a feladaton. Tőle vár segítséget, személyes inspirációt, valamint a legfontosabbat: megerősítést afelől, hogy jó úton halad, és ha nem, biztatást arra, hogy ne adja fel. Ha a tanár mindezt megadja növendékének, a szakmaiság mellett szeretettel és dicsérettel motiválja őt, a tanuló szárnyakra fog kapni, hiszen megerősítik abban, hogy van értelme a küzdelmeinek, és megvan a képessége arra, hogy jól is csinálja.

A tanárok láthatatlan hősök a Virtuózok tehetségei mögött

Kapcsolódó

A tanárok láthatatlan hősök a Virtuózok tehetségei mögött

A köztévé komolyzenei tehetségkutatójában a kicsik korcsoportjában Abouzahra Amira, a tiniknél Kis Radu, a nagyok között Kristóf Réka győzött. Az ünnepi pillanatban azonban nem feledkezhetünk meg a tanárokról sem, akik a versenyre készítették a gyerekeket. Megyimóreczné Schmidt Ildikóval, a döntős Remenyik Balázs, illetve az azóta már világhírű Boros Misi zongoratanárnőjével telefonon beszélgettem.

„Hasonló hasonlót vonz”, ami annyit tesz, hogy a bizonyos attitűdök hasonló, netán ugyanolyan viselkedést válthatnak ki. Eszerint,

ha valaki sok jót kap a tanárától, még több jót tud nyújtani,

viszont ha több rosszat kap, fölhalmozódik benne a rossz érzés, képtelen továbblépni, jobbat produkálni. Vegyünk egy gyakorlati példát: a növendék eljátssza a darabot. Ha a tanár a pozitívumokkal kezdi az értékelést, kiemeli a jól sikerült részeket, inkább méltatja a jó zenei megoldásokat, mint rávilágít a technikai hiányosságokra, biztos, hogy a növendék is bizakodóan, örömmel és sok-sok kísérletező kedvvel viszonyul majd a darabhoz. És amikor megkezdődik a közös munka, ebben a lelkiállapotban maximálisan át tudja adni magát a zenélésnek, amiből pedig köztudottan csodás dolgok sülhetnek ki. Valamint azt sem utolsóként kell megemlíteni, hogy a közös munka is sokkal hatékonyabb, ha létrejön a jó kedélyű alaphangulat, melyet a tanár a pozitív értékeléssel bármikor megteremthet. Most nézzük a rosszabbik lehetőséget: a növendék eljátssza a darabot, amellyel rengeteget dolgozott mind zeneileg, mind technikailag, sokat törte a fejét mondanivalóján és annak kivitelezésén. Ég a vágytól, hogy megmutassa ezeket tanárának, ugyanakkor dühös is magára, amiért elrontott egy-két részt, de hát izgult, mert annyi munkája van abban az öt percben. A tanár azonban a hiányosságokat sorolja föl katalógusszerűen, megkérdőjelezi, hogy egyáltalán gyakorolta-e a rosszul sikerült részeket, negatív fényben tünteti föl a diák képességeit, tehetségét.

person-822850 960 720

person-822850 960 720

Mi lehet ennek a következménye? Nem más, mint a növendék zenei iránti lelkesedésének megölése, hitetlenkedése saját magával szemben, a motivációnélküliség szörnyű érzése (hiszen minek gyakoroljon, ha a tanár csak negatívan értékeli őt, meg sem említi azt, ami jól ment). Ezzel lehet magyarázni azt, hogy miért nem megy ilyen értékelés után már az sem a darabból, amivel addig nem volt gond.

A növendék pozitív visszaigazolást, megerősítést vár attól az embertől, akinek sokat ad a véleményére,

de csak egy ócsárlásáradatot hall, mely arra van kihegyezve, hogy nincs is olyan, amit jól csinálna a darabban. Ilyen (jogosan) csalódott lelkiállapotban, amikor a teremben lévő egyik fél (köztük a tanuló maga) sem hisz a tanuló képességeiben, akkor már lehetetlen fejlődést elérni. Hiszen egy gondolat, kép vagy érzet sem maradt a növendékben arról, hogy a tehetségében bízva jobban elő tudná adni a darabot. Ugyanakkor egy bámulatos dolog hasonló okokkal magyarázható. Adott az alábbi helyzet: az órán a növendék látványosan sziporkázik, minden sikerül neki, amivel próbálkozik, sőt számos olyan dolgot is meg tud valósítani, ami korábban nem igazán ment.

Mitől lehet ez? Nem mástól, mint hogy a tanár biztatja (a gyengeségek javulását is így segítve elő!), tehát szakmai kritikái építő, nem romboló szándékúak. Ezáltal a növendék fellelkesül, elkezd hinni magában, óriási boldogsággal tölti el az, hogy a tanára is hisz benne. Érthető, hogy ebben a lelkiállapotban az ember sokkal fogékonyabb mindenre, legyen az közös munka, ihletettség vagy akár lelki megújulás. Ezek alapján tehát szinte várható is, hogy olyan dolgok valósulnak meg a növendék keze alatt a hangszeren, melyekre korábban nem volt példa.

Úgy gondolom, hogy itt az idő a váltásra.

Láthatjuk, tapasztalhatjuk mindannyian, hogy a negatív kritikával szemben mennyivel több jóval kecsegtet a pozitív megerősítés. Szerintem igenis túl lehet lépni az évszázados módszereken, ahol a tanár a felsőbbrendű, ahol a növendék művészi törekvéseit gorombán letörheti elmarasztaló megjegyzéseivel, ahol folyton csak a rossz dolgokra hívja fel a figyelmet. Kedvesen, szeretettel fordulni a másik felé nem kerül semmibe, legyünk hát ezen, közösen épülve!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hollywood

Gustavo Dudamel csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán

Ráadásul John Williams azt mondta rá, hogy egy géniusz.
Klasszikus galéria

Ismerd meg a fényképészt, aki utánozhatatlan fotókat készít klasszikus zenészekről

Vízben ázó cselló, fegyverként használt fagottok, a térben eltévedt vonósnégyes. Nikolaj Lund fotóművészete minden, csak nem unalmas.
Klasszikus hír

Ők kaptak KÓTA-díjat idén

Erdei Péter, Szabó Dénes és Fekete Gyula is KÓTA-díjat kapott. Mutatjuk a teljes listát!
Klasszikus hír

Lajtha-díjjal tüntették ki Balog József zongoraművészt

Balog József zongoraművész vehette át a Lajtha László Alapítvány Kuratóriumának díját a magyar kultúra napján Budapesten, a Bartók Rádió Lajtha-emlékkoncertjén.
Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.