Klasszikus

A Fesztiválzenekar lenyűgözte közönségét Hollywood legvagányabb koncerthelyszínén

2019.08.12. 12:50
Ajánlom
Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar augusztusi turnéján három koncertet adott a Los Angeles-i Hollywood Bowlban, egyet pedig a New York-i Lincoln Centerben, a Mostly Mozart Fesztiválon. Az együttes amerikai koncertjeit közel 25 ezer ember élvezte.

A Rolling Stone Magazin szerint a Hollywood Bowl ott van az USA tíz legjobb élőzenés koncerthelyszíne között. Nyáron a Los Angeles-i Filharmonikusok, az év többi részében pedig a Hollywood Bowl Zenekar otthonául szolgál. Olyan fellépők álltak már a színpadán, mint a Beatles, a Doors, a Rolling Stones, Louis Armstrong, Ella Fitzgerald, Elton John, Cher, Jason Mraz, a Depeche Mode, Lady Gaga, Kanye West vagy a Linkin Park. A klasszikus zenei fellépők listája sem kevésbé impozáns, a teljesség igénye nélkül Yo-Yo Ma, Sir Simon Rattle, Zubin Mehta, Lang Lang, Itzhak Perlman és Joshua Bell is muzsikált már itt.

BFZ_HollywoodBowl2-123612.jpg

A Fesztiválzenekar a Hollywood Bowlban (Fotó/Forrás: BFZ)

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar 25 év után tért vissza erre az ikonikus helyszínre, ahol három különböző programmal léptek fel. A BFZ-t már a beharangozóban „ünnepelt vendégzenekarként”, Fischer Ivánt pedig „briliáns karmesterként” emlegették. A Los Angeles Times kritikájában kiemelte, hogy az együttes, amelyet joggal tartanak számon a világ élvonalában, mindent a lehető legnagyobb komolysággal csinál.

FischerIvan_NicolaBenedetti-123610.jpg

Fischer Iván és Nicola Benedetti (Fotó/Forrás: BFZ)

Az első koncertprogramról a kritikus így írt: „Beethoven Egmont-nyitánya perzselő volt, Brahms I. szimfóniája fenséges, Bruch negédes hegedűversenyét ritka fennköltséggel adta elő a zenekar és kifinomult játékú szólistája, Nicola Benedetti.

A mélység volt a rendezőerő ezen a csodálatos estén, ahol minden a lehető legmagasabb minőségű volt.”

A BFZ harmadik koncertje után a LAT azt is megállapította: a BFZ bebizonyította, miért van ma is nagyon nagy szükségünk Mozartra.

A zenekar New York-i koncertjét is „kihagyhatatlan eseményként” harangozták be, a közönség soraiban pedig ott ült Louis Langrée, a Mostly Mozart Fesztivál zeneigazgatója, és a világhírű jazztrombitás óriás, a Jazz at Lincoln Center zeneigazgatója, Wynton Marsalis is.

CKevinYatarola_LincolnCenter_BudapestFestivalOrchestra_4_small-123536.jpg

A Fesztiválzenekar a Lincoln Centerben (Fotó/Forrás: Kevin Yatarola / Lincoln Center)

A fesztiválon harmadszor lépett fel az együttes. A New York Times szerint a vendégzenekarok felfrissítik a Mostly Mozart Fesztivált, a BFZ játékát pedig „vibrálónak és éleslátónak” nevezte a szerző, aki külön kiemelte, milyen fontos és sokat mondó gesztus volt Langrée jelenléte a koncertjükön.

CKevinYatarola_LincolnCenter_BudapestFestivalOrchestra_2_small-123537.jpg

A Fesztiválzenekar a Lincoln Centerben (Fotó/Forrás: Kevin Yatarola / Lincoln Center)

A Classical Source ötcsillagos kritikájában a következőket emelte ki: „precízen, árnyaltan, eleganciával és tisztasággal tele, tökéletes egyensúlyban szólalt meg Haydn 88. szimfóniája”, Mozart Jupiter-szimfóniáját „pompásan játszották”, a Händel-áriák pedig a trinidadi szoprán, Jeanine De Bique előadásában „könnyedén, tisztán és magabiztosan, lélegzetelállítóan és ragyogóan” szólaltak meg.

A Budapesti Fesztiválzenekar itthon a 2019–20-as koncertszezont egy ingyenes Közösségi Héttel kezdi szeptember 2. és 10. között, majd Budapesten folytatják a Müpával közös fesztiváljukkal, az Európai Hidakkal szeptember 18-tól, ahol idén minden az olasz kultúra körül forog majd. A fesztivál egyik szenzációja Fischer Iván legújabb operarendezése, Monteverdi Orfeója, melyhez a karmester-rendező az eredeti szövegkönyvet alapul véve maga komponált befejezést.

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Kapcsolódó

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.