Jazz/World

„Oh, amúgy a jövő apokaliptikus lesz, de te csináld csak a dolgod!”

2021.03.09. 15:00
Ajánlom
Tamara Lindeman új albuma a környezetért érzett aggodalomból született, de miképp azt az énekesnő elmondta, a témával való foglalkozás nem törte le. Éppen ellenkezőleg: minél közelebb férkőzött a kérdéshez, annál kevésbé kísértette az árnyék, amelynek jelenlétéről mindenki tud a korosztályában.

A legtöbb énekes-dalszerző szerelemről, szerelmi csalódásról, véletlen találkozásokról, különös alakokról ír dalt. A 36 éves torontói Tamara Lindeman, aki Weather Station művésznéven alkot és zenél, viszont máshol talál a témát. Például úgy, hogy elolvasott egy cikket az Exxon Mobil olaj- és gázcégről, és papírra vetette az első sort: „Soha nem hittem a betörőben…”

Lindeman a nyolcvanas években született, egy furcsa korszakban, amikor a klímaváltozás és a környezetrombolás egyre forróbb témává vált. Abban az alaphelyzetben látott napvilágot, hogy a veszély valós. „Sokan nem igazán értik, hogy a fiatalabb generációk számára ez mit jelent” – nyilatkozta a New York Timesnak. Mint mondta: az ő korosztálya „megszületett, és azt mondták nekik: »Oh, amúgy a jövő apokaliptikus lesz, de te csináld csak a dolgod!« Nagyon furcsa.”

TamaraLindeman-3-142555.jpg

Tamara Lindeman (Fotó/Forrás: The Weather Station)

Az énekesnő Toronto vibráns folkszcénájából nőtt ki, de arca talán a televízióból ismerős sokaknak: Tamara Hope néven viszonylag sokat foglalkoztatott gyerekszínész volt. 2008-ban adta ki első kislemezét East EP címmel, rá egy évre pedig első nagylemezét (The Line). 2011-ben Daniel Romano kanadai zenésztársával készítette el első igazán kritikailag is sikeres albumát All of It Was Mine címmel, amivel már egészen Japánig „elturnéztak”. Harmadik nagylemeze, a Loyalty Párizsban készült, és Európában is sokat játszották. A 2017-es, self-titled negyedik rockosabb hangot ütött meg.

Legutóbbi albuma az Ignorance (Tudatlanság) címet kapta, de a szerző korántsem a szó negatív konnotációját akarja hangsúlyozni. Magyarázatul egy Virginia Woolf-idézetet húz elő:

„a jövő sötétbe burkolózik, és úgy gondolom, ez a legjobb, ami a jövővel kapcsolatban lehet.”

Az írónő 1915-ben jegyezte fel a szavakat, az első világháború idején, utalva rá, hogy ha a jövőt nem ismerjük, akkor akár bizakodhatunk is. A franciában az 'ignorer' ige az alázatos, szégyenkezés nélküli nemtudásra utal. Erre céloz Tamara Lindeman is: az ürességre a remény és a kétségbeesés között.

Az albumon szereplő tíz dal nagy részét egy télen át írta, amikor egyik cikket és tanulmányt olvasta a másik után a klímaváltozásról.

„Amikor erről beszélek, azt sokan ezoterikusnak vagy politikainak, vagy egyszerűen csak különösnek találják, de számomra meglehetősen személyes a téma.”

A dalok a gyász, az aggodalom és a tünékeny remény érzeteit hordozzák. Az „Atlantic” c. dalban a vörös napnyugtáról énekel, miközben a beat úgy ketyeg tova, mint egy lejáró stopperóra. A „Wear” c. szerzeményben a beszélő saját jelentéktelenségéről szól: „A világnak nem számít, hogy kifejezem-e, és nem érdekes, hogy akartam-e része lenni.”

Lindeman azt mondja, nem fatalista. Inkább úgy fogalmazna, hogy az album megalkotása, a témáról való gondolkodás felszabadította, eljutott valamiféle kegyelmi állapotba: „Már nem vagyok tagadó. Minél közelebb férkőzöl hozzá [a környezeti válság problémájához], annál kevésbé kísért.”

TamaraLindeman-2-142555.jpg

Tamara Lindeman (Fotó/Forrás: The Weather Station)

Az énekesnő zenéje talán Joni Mitchellére emlékeztet sokakat (már csak azért is, mert Mitchell nevéhez fűződik az aktivista hangvételű „Big Yellow Taxi” című dal). Sokféle hatás tükröződik a lemezen. A „Robber” című dalban például a jazzé: majdnem két perc telik el, mígnem az experimentális hangszeres intro után énekelni kezd a szerző. Rendkívül érdekes, amit a dalszerzésről mondott a Timesnak. „Azt hiszem, a metaforák és érzések, amik elkísérnek egészen a dal megalkotásának befejezéséig mindig bonyolultabbak. Amikor nem sikerül teljesen egy ötlet végére érni, akkor tudok megírni egy dalt.”

A környezetvédelmi téma talán szokatlan választás a popzenében, de nem mondhatjuk, hogy nincs a köztudatban. „Arra jöttem rá a Motown-dalokat vagy Beatlest figyelve, hogy a dalszerzés lényege, hogy megragadsz egy érzést, ami a levegőben van, és dallamot adsz neki” – mondja Lindeman. – „Van ebben egy gyönyörű alkímia.”

Források: NYTimes, a művész honlapja, NYlon

Elindult a Zöldhullám.
Olvasson további cikkeket a rovatban!

Zöldhullám

„Változtasd meg élted!” – üzente Rilkének egy Apollón-szobor, és a költővel együtt mi is hisszük azt, hogy az új eszméket mindig a művészet hordja ki.

Kultúra és natura – az emberi és a természeti világ mint egy érem két oldala, nem teljesek egymás nélkül.

Ahhoz, hogy még sok száz, sok ezer éven át élhessünk ezen a bolygón, tanulnunk kell a természettől. Ahogy Nemes-Nagy Ágnes írja: „tanulni kell, szeretni kell.”

Új rovatunkat, a Zöldhullámot a természeti világ iránti aggodalom hívta életre, de a természet szeretete táplálja. Annak tudata, hogy ügyesen festő, ügyesen író, ügyesen zenélő emlősök vagyunk, nagyobb felelősséggel és több feladattal.

CIKKEK A ROVATBAN

Legolvasottabb

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ha nem tudod eldönteni, melyik koncertre menj szombat este, duplázz!

Két koncerttel is várja az érdeklődőket január 29-én, szombaton a Fonó. Borbély Mihály legújabb formációja mellett ugyanis színpadra lép majd a legújabb lemezén Kelet és Nyugat hangzásvilágát ötvöző Czirják Csaba Quintet is.
Jazz/World Film

Néhány napig újra mozivásznon a Queen legendás budapesti koncertje

A Queen 1986-os Népstadion-beli koncertjéről készült filmet vetítik minden este január 27. és február 1. között, a MOM Park megújult mozijában, a Cinema MOM-ban. A Hungarian Rhapsody címmel újra kiadott koncertfilm fantasztikusan adja vissza a koncert és a kor hangulatát.
Jazz/World ajánló

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

„Ez az a muzsika, amire még a kőszívűek is szerelmesek tudnak lenni”

Bonchidai táncok, zenék minden szerdán a Fonóban, ahol ezen a héten kivételesen pénteken is bonchidai muzsikával telik meg a ház: Ocskay Rita és barátai lemezbemutató koncertjére január 28-án, pénteken kerül sor. 
Jazz/World ajánló

Alfredo Rodriguez és Pedrito Martinez a BJC-ben

A fiatal, harminchat éves zongorista, Alfredo Rodriguez 2019-es Duologue with Pedro Martinez címmel megjelent lemezének anyagát mutatja be január 22-én este a BJC-ben, a világ egyik legismertebb latin ritmushangszeresének részvételével.