Jazz/World

Megjelent Lukács Miklós első szólólemeze

2022.01.18. 11:35
Ajánlom
A Fonó gondozásában jelent meg 2021 végén Lukács Miklós, a hazai kortárs zene legsokoldalúbb előadójának első cimbalom szólólemeze, a No Man’s Land. Az album a világon egyedülálló módon csak a cimbalom eszköztárát használja a lemezen hallható kísérleti elektronikán keresztül is. A No Man’s Land már elérhető a legnagyobb streaming platformokon, illetve a Fonó webáruházában.

Lukács Miklós, a magyar kortárs zene és jazz megkerülhetetlen személyisége élete első szólóalbumán éteri tájakra kalauzolja a hallgatót. A No Man’s Land (A senki földje) címen 2021 december végén megjelent lemez elkészítéséhez a világjárvány adott teret és időt, ugyanis a lemezen hallható kompozíciók a tavalyi kényszerű lezárások hónapjai során születtek meg. A munka során a szerző társproducerei Kopcsik Márton és Moldvai Márk voltak, a felvételek pedig a Bresaola studióban és a szerző otthonában készültek.

Az új lemez, előadásmód és megszólalás tekintetében tovább lép a szerző korábbi munkáinak horizontján, egyik legfontosabb ihletése a kísérleti ambient-jazz.

miki_cover2-104901.jpeg

Lukács Miklós: No Man's Land, borító (Fotó/Forrás: Fonó Budai Zeneház)

Az album egyúttal a világ első olyan cimbalom szólólemeze is, amelyen a hangszeren kívül csak és kizárólag olyan elektronikus zenei elemek hallhatóak, amelyek – többek közt mintázás és effektek segítségével – a cimbalom eszköztárát használják. Az instrumentális darabok egy minden elemében egyedi, mégis egységes megszólalást hoznak létre, egyaránt merítve a világzene, a free jazz, az ambient, a noise, valamint a kortárs kísérleti elektronikus és akusztikus zene univerzumaiból, de egyúttal műfaji korlátokon túllépő kísérletek azzal kapcsolatban is, hogy a 21. század elején miként lehet érvényes formában a cimbalomhoz, mint kortárs hangszerhez nyúlni.

A No Man’s Land kompozícióin keresztül Lukács Miklós arra a jelenségre reflektál, hogy a digitalizáció és a pandémia felszámolták a „híres előadó – híres darab – híres helyszín” hármasságát, ezek a változások pedig megkérdőjelezik a művész „örökérvényű” jelenvalóságát a létrehozott műben.

A bezártság, a karantén megszűntette a művészi én hagyományosan utolsó színterét, az élő fellépéseket. A nappalikban, hálószobákban és a magánszféra ki tudja még, hány helyszínén bármikor elérhető online koncertek során viszont a visszacsatolás a művész számára elmarad” – mondja a szerző.

Lukács Miklós szerint „a járvány alatt a streamkoncertek során a közönség arcát nem láthattuk, a reakcióit nem érzékeltük, a siker lájkok és nézettség formájában jelent csak meg”, így szerinte a zene alkalmazkodott az emberek otthoni rutinjához, ami előtte pont fordítva történt. „Kíváncsi vagyok, hogy ezek után a zene visszaemelése a fizikai térbe bizonyos változtatások mellett milyen reakciókat szül”.

A darabok hangulati fókuszai Martin Luther King a lemezt nyitó gondolatát követően Hamvas Béla és Pilinszky János reményről és reménytelenségről írt sorai mentén nyílnak ki:

„Kihűlt világ ez, senki földje. S mint tetejébe hajított ócskavasak, holtan merednek reményeink, a csillagok.” (Pilinszky János)

„A földön legalább egy Felébredt álmodónak mindig kell lenni, különben a világ az éjszakában elmerülne.” (Hamvas Béla)

A hét egybefüggő tétel azonban egyértelmű kérdések és válaszok helyett felvetéseket és megközelítéseket mutat fel.

A választás lehetőségét a hallgatóra bízza az ellenpólusok, azaz ego és egonélküliség, digitális és analóg, elektronikus és akusztikus, remény és reménytelenség között, amely választás a szerző szerint végső soron hozzáállás és nézőpont kérdése.

A lemezbemutató előadás során Lukács Miklós ezekre a kontrasztokra építve szeretné kísérlet tárgyáva tenni, hogy az előadóművészet eddigi előfeltevései valóban kikezdhetőek-e, és hogy ebben a kísérletben hajlandó-e részt venni a közönség, azaz megvizsgálni, hogy maga az előadás-e a fontos, vagy az akkor hallható zene és annak üzenete.

1. The Reminder
2. Song for an Alert Dreamer
3. Paranoid Humanoid
4. Salute to B.
5. Pandemiana
6. Avidya
7. No Man’s Land

Zeneszerző: Lukács Miklós, Felhasznált idézetek: Martin Luther King Jr., Hamvas Béla, Pilinszky János, Zenei producerek: Lukács Miklós, Kopcsik Márton, Moldvai Márk, Producer: Horváth László
A felvételek Lukács Miklós otthonában és a Bresaola Studios Budapestben készültek 2020-ban és 2021-ben.

A No Man’s Land már elérhető a legnagyobb stream szolgáltatóknál, mint a Spotify, az Apple Music, a Deezer, a Tidal, az iTunes Store, vagy a YouTube Music, illetve fizikai formában a Fonó webáruházában is.

 

Fejléckép: Lukács Miklós / fotó:  Stekovics Gáspár, forrás: Fonó Budai Zeneház

 

Támogatott tartalom. 

 

Fonó Budai Zeneház

Budapest folkfőváros, ahol összegyűlik a Kárpát-medence színes zenei világa és a mezőségi muzsikák, a balkáni fúvósok, vagy a roma közösségek zenéje békésen megfér egymás mellett. Ennek a színes zenei világnak az egyik első számú központja a Fonó, amely az újbudai Sztregova utcában olyan, mint egy városi falu: napról napra megtöltik a táncházak, a kötetlen örömzenélős közösségek, a világzenei- és a jazzkoncertek, teret adva a kísérletezésnek, az új utaknak épp úgy, mint bemutatva a nagy neveket, ápolva jelentős életműveket.

Itt próbál, találkozik, kávézik, sörözik a nép-, világ és jazz muzsika színe-java, ha betérsz, nagy eséllyel találkozol valakivel, akit ismersz, színpadról, vagy azon kívül. Kiadóként a kelet-közép-európai piac első számú képviselője a Fonó, a WOMEX a Top Label listán a régió egyetlen szereplőjeként jegyzi. Itt rögzítették az ezredforduló legnagyobb népzenei gyűjtését, az Utolsó Órát, amelynek gyűjteménye a mai napig meghatározó anyag a népzenészek számára.

A Fonó igazi zeneház, fészek, istálló, ahol tisztelik a régit és bátran adnak teret a gyökereinkből kinövő új zenei gondolatoknak, ahol az idős erdélyi hagyományőrzők épp úgy visszatérő vendégei a háznak, mint Dresch Mihály, Ferenczi György, vagy Harcsa Veronika.

Legolvasottabb

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ha nem tudod eldönteni, melyik koncertre menj szombat este, duplázz!

Két koncerttel is várja az érdeklődőket január 29-én, szombaton a Fonó. Borbély Mihály legújabb formációja mellett ugyanis színpadra lép majd a legújabb lemezén Kelet és Nyugat hangzásvilágát ötvöző Czirják Csaba Quintet is.
Jazz/World Film

Néhány napig újra mozivásznon a Queen legendás budapesti koncertje

A Queen 1986-os Népstadion-beli koncertjéről készült filmet vetítik minden este január 27. és február 1. között, a MOM Park megújult mozijában, a Cinema MOM-ban. A Hungarian Rhapsody címmel újra kiadott koncertfilm fantasztikusan adja vissza a koncert és a kor hangulatát.
Jazz/World ajánló

Gryllus Samu hangszerelte át Gryllus Dániel Weöres Sándor prózájára komponált dalsorozatát

Weöres Sándor költői prózájának, az 1945-ben publikált A teljesség felének sorai közmondásként ma is köztünk élnek. Ezeket a gondolatokat ültette át a zene nyelvére Gryllus Dániel csaknem 40 évvel ezelőtt, most pedig fia hangszerelésében lesznek hallhatóak február 5-én, a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

„Ez az a muzsika, amire még a kőszívűek is szerelmesek tudnak lenni”

Bonchidai táncok, zenék minden szerdán a Fonóban, ahol ezen a héten kivételesen pénteken is bonchidai muzsikával telik meg a ház: Ocskay Rita és barátai lemezbemutató koncertjére január 28-án, pénteken kerül sor. 
Jazz/World ajánló

Alfredo Rodriguez és Pedrito Martinez a BJC-ben

A fiatal, harminchat éves zongorista, Alfredo Rodriguez 2019-es Duologue with Pedro Martinez címmel megjelent lemezének anyagát mutatja be január 22-én este a BJC-ben, a világ egyik legismertebb latin ritmushangszeresének részvételével.